סוכנים שימו לב >> האם הפיקוח מנסה בכל מחיר לייתר את הסוכן ?  

דרך המלך בין הסוכן למבוטח | באדיבות הפיקוח על הביטוח

 

 

FacebookTwitter Whatsapp

01/03/2017 אפי בנדט


נכתבו עשרות רבות ואם לא מאות מאמרים על השינויים שחלו בענף הביטוח בתקופת כהונתה הממשיכה של הגב’ דורית סלינגר המפקחת על הביטוח.

בראיית מאקרו ניתן לראות שינויים מאוד מעניינים שחלו בשנים האחרונות וקצרה היריעה מלפרט. יש יאמרו כי הפיקוח מנסה בכל מחיר לייתר את תפקיד הסוכן, ויש הגורסים, וביניהם עבדכם הנאמן, שהכול לטובה. לא מהראייה הצרה והמופשטת, אלא מראייה רחבה, מעמיקה ורצינית. הכול לטובה. לטובת המבוטחים, לטובת הסוכנים, לטובת החברה. והאם כוונת המשורר, דהיינו הפיקוח על הביטוח, היא לכזאת אידיליה או לאו, זה לא הנושא וביננו זה ממש לא מעניין.

אז מה כל כך טוב לנו?

אם נבחן את התחרות בענף הביטוח, נמצא שבשנת 2017 סוכני הביטוח הולכים להתחרות בין האדם למכונה. בין דיגיטלי לאנלוגי. בין אישי לקבוצתי. האמנם? לעניות דעתי, אין תחרות, והאדם עם ידו על העליונה. שילוב של סוכן אישי, איכותי ומקצועי, יחד עם מערכות דיגיטליות, הן השילוב הראוי.

למה הדבר דומה? המטוס המתקדם כיום ביותר בעולם הינו F35 של יצרנית המטוסים האמריקאית לוקהיד מרטין. עלות מטוס יחיד כ־90 מיליון דולר(!), כיצד ייתכן שיש מטוס כל כך משוכלל, עתיר טכנולוגיות וביצועים, ועדיין יושב בקוקפיט טייס?

קיימים היום עשרות רבות של דגמי כלי טייס בלתי מאוישים (כטב”ם) ועדיין במטוס המשוכלל ביותר, יש טייס. איני יודע מה טומן בחובו עתיד התעופה האזרחית והצבאית, אך סמוך ובטוח שחלקן הגדול של המערכות המשוכללות ביותר שקיימות במטוס ה־F35 הן מערכות מידע וניהול לטייס הקרב. בעיני, ליכולת הטכנולוגית אין שום הישג אם אינה באה לידי ביטוי בשימוש אנושי, הגולם לא קם על יוצרו.

בעידן של עומס מידע וריבוי אתגרים, אין מנוס משימוש טכנולוגיה, ומי שעדיין לא משכיל זאת ייתכן ופספס כבר את הרכבת. “סוכן הביטוח הביוני” הוא סוכן שמשתמש בכל הטכנולוגיות הקיימות ונגישות עבורו יחד עם הידע המקצועי והניסיון שצבר.

נחזור לפיקוח ונראה כפי שציפינו, הגב’ דורית סלינגר עובדת במרץ ומוציאה חוזרים בהיקפים חסרי תקדים לעומת קודמיה (ר' טבלה)



את מי משרתת הרגולציה?

בראייה רחבה, המצב משרת נאמנה הן את הסוכנים והן את הצרכנים.

ואסביר זאת כך: סוכני הביטוח עברו בשנים האחרונות תהפוכות רבות, בייחוד בעידן סלינגר. האחרונה משנה סדרי בראשית בענף הביטוח ואפילו אגף שוק ההון והפיקוח על הביטוח, הפך לרשות שוק ההון.

כשיש עודף רגולציה ובמקרה הנדון עלייה חדה במספר חוזרים של האוצר, הכוונה להקטין תחומים אפורים, למזער נזקים עבור המבוטחים, אך בד בבד גם עבור הסוכנים. כאשר תחום מסוים ואפילו המינורי ביותר נשאר בתחום האפור, הסיכוי להינזק גובר סטטיסטית, מאשר תחום מעוגן בכללים ברורים ואחידים.

אנו חיים בעידן של שקיפות, שקיפות, ולמי שחסר עוד קצת שקיפות. כאשר במצב אידיאלי הכול ברור, אין דבר יותר מבורך מהסרת פינות אפורות שציבור הסוכנים יכול חלילה בלא ידיעה (שאינה פותרת מהעונש) להיקלע אליהן.

נחזור לשקיפות, עד היום חלק הארי של פרנסת סוכן הביטוח הינו ממכירת פוליסות וקבלת עמלות מחברות הביטוח בהסכמים שונים בין סוכן לסוכן ובצורה עמומה. ראו איזה פלא, הענף משתנה מין הקצה אל הקצה, סוכני הביטוח כיום גובים שכר טרחה על עבודתם מהלקוח. השחיקה הדרמטית בתשלום העמלות של חברות הביטוח גרמה לראשונים להיות שקופים מול הלקוח ולומר בקול רם וברור: “מבוטח יקר, עד היום לא סיפרתי לך, אבל הפרנסה שלי ומטה לחמי היא הפוליסה שלך. השתנו סדרי בראשית, עודף רגולציה, מחאה חברתית ועוד, ומהיום אתה יודע בדיוק כמה אני מרוויח ממך כשאתה לקוח שלי. אתה תמשיך לקבל את השירות, הידע, הזמינות והמקצועיות שלי עבורך בכל זמן נתון, אך מהיום אני גובה שכר טרחה עבור עבודתי. והכל שקוף וידוע מראש”.

הקלחת של השינויים החברתיים, השקיפות ועודף הרגולציה דחקו את ציבור הסוכנים עם הגב לקיר וגרמו להם להבין שהם בעלי מקצוע כמו כל בעל מקצוע אחר, ושאכן הלקוחות משלמים עבור השירותים שניתנים. לא עוד מחשבה מצד המבוטח כמה הסוכן מרוויח מהפוליסה הזאת, ומדמי הניהול של זאת, אלא, גביית שכר טרחה בריש גלי.

ולפיכך, המבוטחים מקבלים שירות עוד יותר טוב ואיכותי מכל הלב, כי הסוכן שלהם לא מסתכל על רווחיות הפוליסות של המבוטח, אלא על המבוטח כשווה בין שווים, בין כל לקוחותיו שמשלם ריטיינר חודשי עבור שירותיו.

הגענו לעידן חדש?

ציבור המבוטחים מקבל היום ויקבל בעתיד שירות הרבה יותר איכותי, זמין ומקצועי ממה שקיבל עד כה. ציבור הסוכנים מזניק את מעמדו בשורה הראשונה יחד עם רואי החשבון ועורכי הדין מבחינת אופן פרנסתו, הופך לפחות תלותי בחברות הביטוח ויותר מקצועי ואיכותי עבור מבוטחיו.

אז, יש עוד מישהו בקהל שחושב שעידן סלינגר לא טוב ליהודים

אפי בנדט הכותב הוא מנכ"ל משותף ב"מגשימים פתרונות סוכנות לביטוח פנסיוני בע”מ" 


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.